avonturenmo.reismee.nl

Zikomo! (Dankjewel)

Hee allemaal,

Vandaag precies een maandje hier alweer! De tijd gaat snel voorbij..
Laat me jullie eerst super erg bedanken!!!!
Dankzij jullie sponsoring heb ik een kast kunnen kopen voor mijn klas en kunnen er aankomend schooljaar 4 kinderen een jaar lang naar school toe!!!
Ik heb een kast gekocht, omdater in mijn klasgeregeldspullen verdwijnen omdat er praktisch geenopbergkast of iets dergelijks is waar ze de spullen kunnen opbergen.. Ik heb eenstevige kast gekocht die op slot kan, dusnu kunnen ze daar mooi de spullen opbergen en raken ze hun spullen nietmeerkwijt hopelijk!
In mijn klas zitten er schillende kinderenwaarvan de ouders het niet kunnenopbrengen om schoolgeld te betalen.DeLinda community school is een school die bestaat dankzij de regering zeg maar, alleen wordt er van de kinderen wel een bijdrage gevraagd van€40,-per jaar waar ze de bewaker en wat schoolspullenvan kunnen kopen. Wanneer de ouders niet betalen, wordt het kind van school gestuurd.. Dus dankjewel voor jullie bijdrage!!!!! Zikomo zikomo zikomo!! Zoals ze hier zeggen: sluit je de schooldeuren open je de deuren van de gevangenis...

Afgelopen zaterdag hebben we een behoorlijk zware storm gehad. Ik was in het centrum toen het ineens hard begon te onweren, waaien en regenen. Toen we terug naar huis reden met de taxi waren verschillende grote borden die langs de weg stonden helemaal omgevallen en zelfs bomen lagen versperd over de weg. Dat was wel heftig om te zien.. Toen we terug kwamenbij het vrijwilligershuis was de hele tuin verwoest. De kabel van de elektriciteit was helemaal omgevallen waardoor we 2 dagen zonder electriciteit hebben gezeten.. Het ergste is dat er ook verschillende woningen zijn verwoest (daken afgewaaid).. Het weer ishier zo veranderlijk, het ene moment schijnt de zon en bijna 3 tellen later is de lucht hartstikke donker en regentof onweerd het.. Fascinerend maar tegelijkertijd ook best angstig vind ik, vooral de onweer kan hier zo hard gaan!

Afgelopen zondag ben ik verhuisd naar mijn gast gezin. Best spannend! Wel gek, ik moest mijn spullen pakken, maar ging toch weer nietweg uit Zambia.. Ik zit nu dichterbij het centrum (ongeveer een 10/15 lopen). Mijn gastgezin bestaat uit: een vrouw (verpleegkundige) woont samen met haar dochter en man en twee kinderen (van 12 en 3 jaar) haar man is een tijd geleden overleden. Het zijn hele aardige mensen! Behandelen me echt als een gast, soms voel ik me wel een prinses haha. Gelukkig mag ik de afgelopen dagen wel meehelpen met afwassen;) Het gezin is wel gemoderniseerd, ik woon gewoon in een stevig woonhuis en er is elektriciteit (als hij niet uitvalt) Ik heb een kamer voor mezelf en ze hebben een dienstmeid in huis die meehelpt in de huishouding en mijn kleding voor me wast! Wat een luxe! De afgelopen tijd heb ik hard geschrobd om mijn kleren met de hand schoon te krijgen, heb er 1 keer zelf een wondje van op mijn vinger gekregen zo hard ik had ikgewassen haha. Mijn witte shirts kreeg ik niet meer goed schoon door mijn amateuristisch optreden dus ik kan wel wat cursusjes volgen van de dienstmeid haha!

Vandaag hebik mijn laatste daggehad op school.. Afgelopen vrijdag hadden de andere vrijwilligster en ik een party gehouden voor de kids! We hebben ze lekker verwend met chips, frisdrank, popcorn, vele snoepjes! We hadden veel bekijks van de andere klassen, ik denk dat ze stiekem wel een beetje jaloers waren.. We hebben lekker gedanst en haha wat kunnen de kids hier al zo lekker dansen! Daar kunnen we nog wat van leren in Nederland! De heupjes werden flink in de ronde gedraaid haha. Afgelopen vrijdag begon dan ook de vakantie voor de kinderen hier op school. Zij hebben nu vakantie tot ik geloof de tweede week van januari. Toch is de school niet dicht want er is hier zogenaamd holiday class. Die wordt vooral gedraaid door vrijwilligers. Nu hoorde ik achteraf dat mijn klas hier nooit aan mee doet en sluit als de vakantie begint, maar omdat ik nog een weekje langer hier was hebben ze hem speciaal voor mij deze week open gehouden! Dat kan hier zomaar hoor, een weekje langer open of net hoe het uit komt zeg maar! Hier zijn ze niet zo van de regels zoals wij dat gewend zijn! Gister ben ik nog op huisbezoek geweest bij een jongetje van mijn klas. Dat was zo'n 50 minuten lopen.. Moet je nagaan: iedere dag 2x 50 minuten lopen om naar je school te gaan! Bizar.. En de kinderen lopen hier gewoon alleen naar school toe he! Dat was iets waar ik zo van stond te kijken in het begin. Hoe klein de kinderen ook zijn (in mijn klas vanaf de 4 jaar) komen gewoon zonder ouders naar school toe (en de meeste kinderen wonen ver weg). Hier zie je geen ouders die hun kinderen ophalen, dat kunnen ze gewoon allemaal zelf! Bij ons worden de kinderen veel beschermder opgevoed heb ik het idee. Ook als de kinderen hier huilen is het zo van stop met huilen en we gaan weer verder.. Als er een kindje viel sprong ik al op vanaf mijn stoel om te vragen of het ging en hier blijven ze gewoon zitten en komen de kinderen vanzelf naar de leerkracht toe zeg maar om maar een voorbeeldje te noemen.
Aankomende maandag ga ik beginnen met het constructie project, ben zeer benieuwd! Ik heb van andere vrijwilligers gehoord dat het behoorlijk zwaar is, niet alleen het sjouwen opzich maar ook het werken in de hitte is behoorlijk zwaar, want ook al is hier hetregenseizoen, de afgelopen dagen was het nog zo'n ruim 30 graden.

Ik heb afgelopen zondag nog een olifantenrit gemaakt, dat was leuk! We mochten na afloop de olifanten voeren; eerst brokjes in de bek en dan zogen ze de brokjes uit je hand, erg grappig. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik wel de brokjes in de bek heb gegooid in plaats van helemaal met mijn hand in de bek te gaan, was toch bang dat ze mijn hand erbij zouden opeten ook al wist ik dat het vegetariers zijn haha.

Ik zit nu in een café waar ze wifi hebben, heb deze keer mijn laptop meegenomen en zal kijken of ik foto's kan sturen..
Zo ondertussen is mijn lekkere muffin ook genuttigd en zal ik het weer eens afsluiten.. Tot snel maar weer!


Reacties

Reacties

Jeanne

Tjonge jonge Monique, wat een verhaal weer. Moest er wel om lachen, om die moed van jou om de olifanten het eten toe te gooien, in plaats van uit de hand te laten eten.
Je hebt ook een goed en fijn gastgezin getroffen. Er wordt goed voor je gezorgd.
Ja, de tijd gaat snel, alweer een maand daar. Succes volgende week met je volgende project. Daar krijg je spierballen van.........
Zo'n storm lijkt me ook wel eng. En lastig om zonder stroom te zitten.
Super dat je met het geld goede dingen kunt doen.
Nou, tot je volgende spannende verhaal.
Groetjes.....

Rian

Prachtige ervaring tot nu toe. Leuk om mee te lezen en wat foto's te zien.
Geniet van deze mooie ervaring!

Lotte

Monique, wat leuk om te lezen! Bijzonder om de verhalen te horen dat er veel verschillen zijn met het Nederlandsonderwijs. Stoer dat je een olifantenrit hebt gemaakt. Nog veel plezier en geniet ervan!

Dianne

Wat gaaf zeg!!! Zo leuk om je verhalen te lezen. Wat geweldig je avonturen daar zeg.????. Fijn dat het goed bevalt bij gastgezin. Haha een was cursus met de hand... wat een luxe hebben we hier dan toch.. succes maandag met project????????. Mo komt terug met flinke spierballen haha.. have fun lieverd????

Dianne

Hij pakt de smilies niet :( daarom al die ???

Francien en Arie

Mooi verhaal.
Je hebt al veel gedaan daar, veel goed werk prachtig Monique.
Fijn dat je een goed gastgezin hebt.
Groetjes uit Mill.

Marianne Janszen

Hoi Monique, wat een leuke verhalen van je!!! En wat een belevenissen allemaal, van serieus tot avontuurlijk!!! Heel veel plezier nog en zeker ook fijne Kerstdagen en een goed begin van het nieuwe jaar!!! Veel succes!!! Groetjes.

Nelly en Piet

hele leuke verhalen maar wel spannend zo horen, ik schrok toen Willemien zei dat je in het ziekenhuis lag maar van korte duur hoorde ik van Gerard en nu maar sjouwen de tijd gaat snel jij een warme Kerst wij koude. Nog heel veel werk plezier. Groetjes van allen

Helen

Zo leuk om je belevenissen te lezen! En heel benieuwd hoe het inmiddels gaat met het nieuwe project. En jee, wat lees ik hierboven, heb je in het ziekenhuis gelegen? :-o Ik hoop dat alles goed met je is. Hele fijne kerstdagen alvast!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active