avonturenmo.reismee.nl

Merry christmas and a happy new year!

Hee allemaal,

Ooh bijna kerst! Ik moet zeggen dat het kerstgevoel er nog niet echt in zit hier in deze warmte.. We hebben gister een kerstboom(pje) gezet, dat was wel grappig!
Mijn kerstdag ziet er als volgt uit:we gaan zondagochtend eerst naar de kerk toe.. Met lunch laat ik pizza bezorgen en als het goed is gaan we zwemmen 's middags.. Haha wie had dat gedacht zwemmen op 1e kerstdag! 's Avonds gaan we bbqen.. En naar het vuurwerk kijken, want dat steken ze hier ook af met kerstmis.. Heb er wel zin in!!

Afgelopen weken gewerkt bij het constructie project! Heel wat anders dan les geven! We zijn nu bezig met een schoolgebouw. Ze zijn hier nu 2 jaar mee bezig en het is een project wat uiteindelijk binnen 5 jaar klaar moet zijn, dus nog 3 jaar te gaan.. Kun je nagaan hoelang het duurt om een schoolgebouw te bouwen.. Maar je moet je voorstellen dat echt werkelijk alles met de hand wordt gedaan! We hebben 2 kruiwagens, 4 scheppen en 1 ding waar je alles mee comprest (ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) We zijn bezig met de vloeren van het gebouw. Eerst veelal zand geschept, toen aangeduwd met de compresser, daar overheen allemaal stenen, dat ook weer aangeduwd met de compresser en dan zelf cement maken. 18 kruiwagens met zand, 18 kruiwagens met stenen en dan 6 zakken cement van ik geloof 50 kilo.. Ja en dat allemaal met de hand roeren... Ik moet zeggen dat dat best zwaar is.. en dan hebben we nog geluk met het weer, want de meeste dagen hebben we nu bewolking gehad. Maar ik snap niet hoe ze dat doen vol in de zon... Dat is echt zwaar!
We hebben ook een dag op het land gewerkt, de grond omgespit en tomaten en kool gezaaid. Vandaag zijn we bij een pindakaas fabriek geweest. En dan zeg ik fabriek, maar het is gewoon een klein hok waar alles op elkaar staat met van die golfplaten als dak zeg maar.. Maar wel heel leuk om te zien, was zo benieuwd! De pindakaas was al gemaakt, maar nu hebben we meegeholpen om ze te verpakken.

Ik heb inderdaad een paar weken geleden een halve dag in de kliniek gelegen, niks ernstigs hoor! Ik kreeg die zaterdag allemaal rode plekken op mijn arm, dus een allergische reactie maar ik had echt geen idee waar dat van kon zijn.. Nu werd ik zondagochtend wakker en was het helemaal uitgebreid naar mijn buik, benen, nek, hoofdhuid en mijn ogen waren opgezwollen. Ik dacht dit kan niet goed zijn, dus zijn naar de kliniek gereden die vanuit de organisatie werd aanbevolen.Ik dachtik krijg een injectie of een paar pilletjes ofzo, maar toen de dokter vertelde dat ik 12 uurin de kliniek moest blijventer observatie dacht ik oh mijngod, dit ga je niet menen.. Ikheb toen een infuus toegediend gekregen watuiteindelijk 9 uur heeft geduurd. En ik kan je zeggen, het huilen stond me naderdan het lachen. Ik lag daar helemaal alleen in die kliniekop een kamer waar ze natuurlijk geen tv hebben ofzo wat we gewend zijn in Nederland.. Ook moet je zelf zorgen voor eten.Mijn gastgezin is toen 2 keer op en neer gekomen om mij eten te brengen, gek idee he dat je zelf voor je eten moet zorgen als je in de kliniek ligt! Gelukkig zag ik na enkele uren de vlekken langzaam wegtrekken en kon ik weer opgelucht adem halen toen na negen uur alles was verdwenen..Toen ik weer thuis kwam zag ik de vlekken weer een beetje opkomen, dus ik schrok me dood!Eenkleinkindkreeg ook opeens opgezwollen ogen en toen kwamen we erachter dat het waarschijnlijkkwam van de insecten spray die ze gebruiken om vliegen en andere insecten te verjagen. Nuze dat niet meer gebruiken heb ik ook nergens lastmeer van gehad gelukkig!

Volgende week donderdag de 29e vlieg ik alweer naar Tanzania! Dan zit mijn avontuur in Zambia er alweer op!!

Dus bij deze wens ik jullie hele fijne feestdagen toe en alle goeds voor het nieuwe jaar! Geniet er maar lekker van met z'n allen, dat ga ik hier zeker ook doen!

Liefs Monique

Reacties

Reacties

Rian

Hele fijne dagen Monique en veel plezier in Tanzania. Hopelijk heb je t daar ook zo naar je zin.

Moniek

Jij ook hele fijne zonnige feestdagen! Goede reis alvast naar Tanzania! Mieke en ik vliegen 29 januari naar Kilimanjaro! Ben zooooo benieuwd! Tot gauw
Geniet nog van Zambia! ????

Arie en Francien.

Monique, Fijne Kerstdagen en een mooie jaarwisseling.

Een goede reis naar Tanzania.

Helen

Zo leuk om je verslagen te lezen! Poeh hee, wat zwaar dat alles met de hand wordt gedaan. Letterlijk hard werken dus!

Gelukkig dat je klachten 'slechts' een allergische reactie bleken te zijn op de muggenspray, maar pfff, voordat je weet wat het is en hoe erg het kan worden... Wat lief dat je gastgezin je eten kwam brengen, zo zijn wij het idd niet gewend...

Hele fijne feestdagen gewenst! En goede reis alvast naar Tanzania en veel plezier gewenst daar. Liefs uit Zweden!

Riet en Rinie

Monique hele Gezellige kerstdagen en een Goede Jaarwisseling in Tanzania. liefs van Riet en Rinie.
Het is wel Kerst vieren op een andere manier, leuke ervaring bij al het andere wat je doet en meemaakt!!

NELLY EN PIET

KERST IS AL VOORBIJ WAT GAAT HET VLUG ALLEMAAL NU WEER NAAR Tanzania ZO KOM JE WEL OVERAL TELKENS WEER SPANNEND VOOR JE WEL EEN HELE ERVARING VELE GROETEN VAN dOMEINZICHT

Theo en Mis.

Monique we wensen je een fijne tijd in Tanzania. Alweer bijna een jaar voorbij. Gezellige jaarwisseling en voor Januari heel veel plezier. Groetjes en veel plezier.XC

annieke

Ha Monique,

Ik hoop dat je een goede reis gehad hebt.
Via deze weg wil ik de beste wensen voor 2017 overbrengen!
Geniet lekker van je tijd in Tanzania!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active