avonturenmo.reismee.nl

Tanzania

Hee allemaal,

Zo alweer bijna een weekje in Tanzania dus tijd voor een nieuw verhaal!
Ik was nogeen boel dingen vergeten te vertellen de vorige keer... Ik heb in Zambia een traditionele bruiloft meegemaakt! Erg bijzonder!!!Een zoon van een vriendin van Christien ging trouwen en wij waren uitgenodigd. De zoon en vrouw zitten allebei bij het leger, dus dezoonmocht in uniform trouwen!De commandant was er ook, allemaal heel erg officieel; als hij langs kwam, moest iedereen gaan staan. De taart werd aangesneden met de zwaard van de bruidegom, allemaal op een officiele manier!Tijdensde avondwerd er verschillende keren opgetreden door een dansgroep, wauw wat kunnen zij goed dansen zeg; jaloers!! Maar ik heb ook even de dansvloer betreden (voor 2 dansjes maarliefst) endaarna ben ik weer snel gaanzitten haha..Wel erg gaaf ommeegemaakt te hebben!
Ook heb ik een traditioneel gebeuren meegemaakt. De twee oudste kleinkinderen van Christien; beide 12 jaar kregen les overbepaalde tradities van Zambia.. Zo is het volgens detraditie dat demeiden alvroeg opstaan voordat ze naar school gaan, zodat ze alvast het eten kunnenvoorbereiden en kunnen poetsen.. Ook wordt verwacht dat ze meteen gehoorzamenwanneerhun vader of moeder roept. Wanneerje vader vraagt om wat te drinken dan geef je datterwijl je knielt. Je blijft netzolang geknield zittentotdat je vader zijn drinken op heeft en brengt het dan weer naar de keuken.Allemaal dingen die wij ons niet kunnenvoorstellen.. De oudste kleinkinderen werden ook echt vaak geroepen door hun moeder om mee te helpen metvanalles en nog wat.. Ook heb ik 1 keer meegemaakt dat ze werdengeslagen..Ik zat op mijn kamer en hoorde dat er onenigheid was.. Daarna hoorde ik echt kei hard gegil/geschreeuw en gehuil.. Het ging er best heftig aan toe.. Ikwist dat ze op dat moment geslagen werden..Je kunt je voorstellen dat ik me heel ongemakkelijk voelde op mijn kamer..Echt heel onwerkelijk voor ons dat dit zo gaat hier. Maar kinderen slaan is heel normaal hier als er niet geluisterdwordt. En datzijn geen corrigerende tikken...
En toen was er kerst..Dat was toch wel anders dan ik gewend ben.. Om 8:10 uur liepen wenaar de kerk, want de miszou om 9:00 uur beginnen en omdat het kerst waszou het drukworden dus wemoesten al vroeg aanlopen voor een zitplaats. Nou op tijd waren we!Toen we om 8:30 uur arriveerden, bleek de mis pas om 10:00 uur te beginnen dus we konden even wachten.. Maar wewaren verzekerd van een zitplaats want we warenwel als eerste haha! De mis was wel echt heel mooi, allemaal dans en gezang en ondertussendeden er ooknog een aantal kinderendecommunie.Ohja net een dag voor kerst kwam de zus van Christien een weekje logeren.. Datkondigde ze een dagvan tevoren aan ofzo. Zo gaat dat hier..Mijngastgezin had zelfs een keer meegemaakt dater familie op het raam kloptemet de koffers in de hand en gaven aan dat ze kwamen logeren!Wel mooi zo die gastvrijheid!Alles kan hier!! Maar om weer even terug te komenop de kerkdienst van kerstmis. Ja, wel heel mooi, maar ook heel lang!Christienen haar zus hadden nog niet ontbeten dus die kregen wel een beetje trek, maar de winkels waren allemaal dicht! Normaal zijn ze zelfs hier7 dagen per week open, maar met de kerstwaren allewinkel gesloten in het winkelcentrum.. Dus toen hadden ze besloten dat we na de communie zouden vertrekken. Dus na de communie (die gewoon hetzelfde smaakt als bij ons) zijn we ervan tussen gegaan. Het was inmiddels al 12:30.. Dus ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet erg vond dat we naar huisvertrokken..Ik had beloofd om pizza's te bestellen voor lunch, dussamen met de dochter van Christien naar de pizzeria gegaan enpizza's besteld. Het was druk bij de pizzeria! Waarschijnlijk hadden meer mensen het goeie idee om pizza te eten met kerst. 's Middags zijn we samen met de vadervan één van de kleinkinderen en alle kids naarde waterkant gegaan waar de kids lekker hebben gespeeld. Daar heb ik weer genoten van de prachtige zonsondergang, daar kun je gewoon geen genoeg van krijgen!Rond 19:00 uur thuis, waar de bbq al was aangestoken. Weaten pas om 21:30 uur, toen was de kip klaar.Maar ik hadde kerstmaaltijd wel iets anders voorgesteld; ik kreeg kip met rijst.. Ook dacht ik datwe samen zouden eten, maarhet was eigenlijk net als anders, iedereen apart.. Dat was wel een beetje jammer vond ik maargoed ik denk dat de kerst hier gewoon meerdraait om de kerk en het extraatje vande maaltijdwas de kip van de bbq.. Ook als ik aananderen vroeg hoe hun kerst was geweest, zeiden ze 'gewoon niks bijzonders..
En toen was het alweer 29 december.. Avontuur Zambia voorbij!
De vlucht was wel goed gegaan.. Af en toe hield ik mijn hartvast als ik de onweer en dedichte wolkenvelden aan me voorbij zag razen maar ik ben weer veilig geland!
Om 5:00 uur aangekomen bijmijn gastgezin/vrijwilligershuis.. (Er leeft hier een gezin, maar wel gescheiden van de vrijwilligers zeg maar. In ieder geval anders als wat ik in Zambia had, toen leefde ik echt met het gezin samen en was ik alleen en hier leef je toch meer appart en leef je meer met de andere vrijwilligers samen) Geprobeerd nog even te slapen en toen kennis gemaakt met deanderevijwilligers.. Ik dachthet hele huis zal wel vol zitten, maar er bleek maar 1 meisje hier te zijn die stage liep en haar broer was op vakantie hier voornog een aantal dagen.. Dus in totaal waren we met z'n drietjes..
Om 13:00 uur stond er opeens iemand op de stoep die met mij de city tour ging doen.. Ik wistnergens iets van maar ik was verder klaar dusmeteen de stad verkend. Niet dat iker daarna nog maar iets vanaf wist, want het is hier toch net iets anders dan ik gewend was in Zambia.. De stadhier is best overweldigend.. Groot en druk!! Heel veel verkeer; vooral dahla dahla's en heel veel motors! Wat een dahla dahla is zal ik je zo uitleggen. Erzijnveel zandwegenwaar ze nu druk bezigzijn omer'echte' wegen van te maken.. Man wat een stof hierzo!Ik heb zelfs al een paar keer een vrachtauto gezien die water sproeit om dezandwegen nat te houden vanwege de hoeveelheid stof!
Ohja en toen was het oud en nieuw! Ik ben op safari gegaan (heel dichtbij de giraffen geweest, dat was gaaf!) samen met de 2 anderen die hier zaten. Dat was leuk, want aanvankelijk dacht ik ik vier oud en nieuw alleen want zij gingen op safari, maar gelukkig mocht ik mee met hun; erg lief!! Dus weer in de middle of nowhere geslapen in een tentje, alleen nu met zelfs een bed in de tent dus heel luxe!! Gelukkig ook die nacht weer overleefd. Mijn jaarwisseling zag er alsvolgt uit: rond een kampvuurtje tot 00:00 uur gewacht en toen elkaar gelukkig nieuwjaar gewenst! En ook al was dit natuurlijk erg bijzonder, ik moet zeggen dat ik Nederland wel mistte hoor met de jaarwisseling!!
Afgelopen maandag begonnen metmijn project (hiv/aids)Samen met Sacha (begeleider van het project) ga ik op pad.. Echt een schatvan een meid en super gezellig. Maar ik wasook heel blij dat ik niet alleen hoefde te reizen met die dahla dahla's want daar snap ik geen jotavan!Maar wat is nu eendahla dahla zul je jezelf afvragen: nou het is eenklein busje met zitplaatsen voor ongeveer 15 mensen, maar die wordt natuurlijk volgepropt met meer mensen. Je zit dan helemaalhutje mutje.. Maar ook wel weer echt prachtig wat zeallemaal vervoeren hier..Allemaal kei grote zakken die onder de zittingen worden gepropt.. En zelfs heb ik gehoord dat er ooit een geit mee werd vervoerd.. Mooi man!
Maar nuterug naar mijn project. Opmaandagben ik naar de Heems kliniek geweest, dat is een kliniekwaar het kantoor is gevestigd. Dit is ongeveer 1,5 reizen met de dahla dahla. Daar aangekomen kreeg ik uitleg over vrouwenbesnijdenis, echt heel indrukwekkend...Dat komt helaas nog steeds voor hierbij de Masai groep (traditioneel volkin Tanzania) Het wordt wel steeds minder gelukkig, maar zelfs 1 vrouwenbesnijdenis is teveel!!!Dus hopelijk kan ik mijn steentje bijdragen dat het nog minderwordt.. Opdinsdag ben ik naar een groep masai vrouwen geweest, waarwekennis hebben gemaakt met elkaar. Echt heel interessant allemaal! Zo is het heel normaal dat de masai man meerdere vrouwen heeft.. De vrouw heeft eigenlijk gewoonniks te zeggen thuis, hoe erg is dat!! Hopelijk kan ik ze meer zelfvertrouwen geven! Op woensdag ben ik naar een gemeenschap gegaan en kennis heb gemaakt met vrouwen die HIV positief zijn.. Ergindrukwekkend weer.. En vandaag ben ik weer terug naar deHeemskliniek geweest waar ik getuige ben geweestvan kinder vaccinaties. Ik mocht zelfs2 keer een baby vasthouden tijdens het vaccineren, omdat de moeders te bang waren om te kijken! Dat was wel weer erg bijzonder..
Morgen gaan we weer naar een masai stamtoe.. Dus deze week staat meer in het tekenvan kennismaking en volgende week mag ik dan echt voorlichting gaangeven over HIV/AIDS.. Ik ben zeer benieuwd!Helaas kunnende vrouwen allemaal geen Engels dus Sacha zal het voor mij gaan vertalen in het Swahili.. Ohja nog vergeten te vertellen, als we naar de masai vrouwen gaan of naar de gemeenschap maak ik niet alleen tochtje met de dahla dahla, maar op het laatst ook een tochtje op de pickie pickie(motor) Dus achterop de motor, echt mooi man! Dan zit ik echt met een big smile achterop.. haha super vet! Het is alleen wel jammer, want naar de masai vrouwen en naar de gemeenschap isongeveer wel3 uur reizen! Maargoed ik geniet ook wel van de omgeving en gewoon van hier!En hier maakt tijd gewoon ook niet zoveel uit!!Nou ik stop ermee jongens, het is wel een lang verhaal geworden..
Tot de volgende ronde!



Reacties

Reacties

Rian

Wat een mooi verhaal man :')

Helen

Wat geweldig om te lezen allemaal! Wat een prachtige ervaringen doe je op. Heel veel succes en plezier verder enne Happy New Year!

Meliek

Super om al je avonturen te lezen! Wat maak je toch n hoop mee. Ik wens je veel succes met het aids/hiv project! Trots op je mattie!!! Xxxx

Jeanne

HA Monique,
Wat een verhaal. Inderdaad hele avonturen maak je mee.
En wat een ervaringen !!!! Superleuk. Hopelijk kun je wat bijdragen dat die besnijdenis ophoud, want dat is echt verschrikkelijk.
En dat je nog veel mee mag met de pickie pickie......een grote glimlach is nooit verkeerd.
Nou Monique, tot het volgende bericht en soms zou ik wel een stukje met je mee willen reizen.
Groetjes.......

Ria

Hoi hoi
Geweldig verhaal, gaat zo maar met n knappe man mee de stad in
Haha. Mooi hoor! Monique nog de beste wensen en succes met het project. Kei moi.we lezen mee.genieten! Groetjes Harrie en Ria

piet en nelly

nog de beste wensen voor 2017 Monique
mooi en spannend verhaal ik kijk er telkens naar uit om jou brieven te lezen .en lekker zo op de motor met die warmte hier is het best koud .heel veel succes met de voorlichting .gr uit Mill

Dinie Cruijsen

Hoi Monique.

Wat een prachtige verhalen. Erg leuk om te lezen.
Een hele ervaring rijker. Geniet er nog maar lekker van.

Groetjes, Dinie (vriendin Jeanne)

Iris

Jesus! Monique! Wat een verhalen! Het is echt een hele belevenis! Gelukkig heb je het goed na je zin en ven je de feestdagen goed doorgekomen want kan me voorstellen dat het ook wel eenzaam voelt zonder vrienden en familie! Maar daarintegen krijg je er wel heel veel moois voor terug. Geniet van je avondturen voordat je het weer loop je weer hier in de sneeuw. Dikke kus en nog heel veel plezier! Ps. Neem je een lekkere neger mee voor me ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active