avonturenmo.reismee.nl

Het leven vieren!

Hee allemaal,

Oh ik moet elke keer weer even bedenken waar ik zal beginnen met mijn verhaal.. Ik maak hier zoveel dingen mee dat ik het allemaal niet kan opschrijven hoor want anders dan heb ik wel 5 pagina's vol!

De afgelopen 2 weken weer volop aan de slag geweest met de presentaties. Had ik jullie al verteld dat ik op een middelbare school les geef aan 6 verschillende klassen? Dat vind ik echt heel erg leuk om te doen! De eerste keer kwam ik op school aan en ik werd naar 'mijn' klas gebracht (met maar liefst zo'n 60-70 leerlingen) De juf zei oké stel jezelf maar voor en begin maar, waarna ik de juf niet meer heb gezien de overige lessen. Haha dat is zo normaal hier, Monique succes ermee en laters! Ik geef op maandag en woensdag daar les en ik heb tot nu toe les gegeven over hiv-aids, gender (verschillen tussen man- en vrouw rollen), het mileu en de laatste keer ga ik het hebben over alcohol en drugs (zegt de juf, als je dat maar niet meeneemt naar school..) Haha ik heb hier geen drugs en alcohol hoor juffrouw;) De kinderen zijn echt gedisciplineerd hier joh! Maarja dat moet ook wel, als je 60-70 leerlingen in de klas hebt van een jaar of 13-14-15.. (dat zou in Nederland echt niet kunnen..) Ik vind de leerlingen hier ook veel respectvoller naar ouderen toe. (Ik ben hier gewoon madam) de leerlingen gaan staan als je binnen komt en wensen je een goede morgen en vragen hoe het met je gaat enzo.. En ook als ze antwoord geven op mijn vraag, gaan ze staan, dat is zo mooi! De laatste keren heb ik wel gezien dat verschillende docenten de leerlingen met een stok sloegen op de kont of op de handen, ik moet zeggen dat ik niet gewend raak aan dat beeld! Iedere maandag worden de leerlingen gecontroleerd of dat het uniform schoon en compleet is en de haren worden ook gecontroleerd (zowel jongens als meiden mogen alleen echt gemillimeterd haar hebben) als hier iets mis mee is dan wordt je geslagen en 1 keer was ik les aan het geven en werden er een aantal leerlingen uit de klas gehaald (zij waren afwezig geweest op school) op de gang hoorde ik gewoon dat ze geslagen werden. Ik stond geloof ik bijna met mijn mond open, want een aantal leerlingen begonnen een beetje te gniffelen dat ik er zo verbaasd bij stond.. Ik keur het absoluut niet goed begrijp met niet verkeerd, maar misschien dat deze werkwijze wel heeft bijgedragen dat ze zo respectvol zijn en gedisciplineerd.. Daar kunnen sommige jongeren in Nederland nog wat van leren!
De leerlingen vinden het wel grappig denk ik dat er een mazungu les geeft (volgens mij ben ik als één van de weinige hier geweest) De eerste keren zag ik allemaal leerlingen door het raam kijken om te zien of er wel echt een mazungu aan het les geven is (en toen ik zwaaide rende ze allemaal giechelend weg).. De manier van lesgeven is hier wel anders merk ik. Ik ben echt van het interactieve, maar dat zijn de leerlingen niet gewend. Hier is het luisteren wat de docent zegt en opschrijven in je boek. Ik had de laatste keer een debat vorm bedacht, maar dat is nog wel lastig hier. De leerlingen vinden het lastig en eng om Engels te praten en een eigen mening hebben is hier ook nog niet zo vanzelfsprekend als bij ons. Maar het is hier ook wel een beetje krom moet ik zeggen. Swahili is hier de eerste taal; op de meeste basisscholen wordt er in het Swahili les gegeven en op de middelbare school worden alle lessen in het Engels gegeven! Dusja ik vind het ook niet zo gek dat ze dat nog lastig vinden..

Vorige week bezocht ik een nieuwe groep, dat waren veelal weduw vrouwen en sommige hadden ook nog HIV.. Een moeder had haar dochter meegenomen. Al deze gesprekken gingen in het Swahili dus Sacha (mijn begeleidster) vertaalde het meeste voor me. Ik had op een gegeven moment door dat het over die dochter ging en dat daar iets mee aan de hand was. Dus er werd volop gepraat in het Swahili, vraagt die moeder op een gegeven moment aan Sacha waarom dit niet vertaald werd voor mij.. Met andere woorden; die blanke is hier toch niet voor niets.. die kan dat toch wel ff betalen!! Nu ik er weer over schrijf, kan ik er weer zo kwaad om worden!!! Oh mijn god, ik zat er echt bij van wat the 'F' is dit weetje wel. Ik had gewoon tranen in mijn ogen omdat ik het echt heel zielig vond voor dat meisje (zij bleek een infectie te hebben aan haar mond al twee jaar, dit kan ook betekenen dat ze hiv kan hebben..) En hoe een moeder zo iets kon doen.. Haar dochter had dit gewoon al twee jaar lang! Ze zit gewoon te wachten totdat er iemand met geld aan komt zetten.. Terwijl, stel dat ik haar het geld zou geven, het waarschijnlijk niet eens naar haar dochter gaat, echt afschuwelijk toch! Op de terugweg heb ik mijn frustraties geuit tegen Sacha, dat ik het echt niet leuk vond dat ik daar alleen maar voor geld werd aangezien en hoe brutaal die moeder is! Ze had het me toch ook aardig kunnen vragen!?? En dat is niet de eerste keer hoor.. Maar wel echt frustrerend. En natuurlijk snap ik wel dat zij zo denken over ons, we hebben het immers ook beter, maar je kunt deze twee werelden gewoon echt niet met elkaar vergelijken.. Dan merk ik echt dat bijvoorbeeld Sacha 'veel westers' is ingesteld..
Ik ben hier toch niet alleen voor de centen..?!

Maargoed ik ben er al lang weer overheen hoor haha! Ik heb echt ontzettend veel plezier in het werk dat ik hier doe en het brengt me echt voldoening! Ik heb wel een goed gevoel als ik hier weg ga, een gevoel dat ik toch een klein beetje heb bereikt!

Afgelopen zaterdag ben ik nog zo'n 4 uur gaan hiken in totaal! Dat was me toch een zware beproeving.. ff een bergje beklimmen pff.. We gingen naar een waterval, nou moet ik eerlijk zeggen dat die waterval geen drol voorstelde, maar de wandeling er naartoe was echt geweldig! Helemaal door de jungle, dat was echt gaaf.. Ik zal even kijken of ik een filmpje online kan zetten!

En ja dan blijven er nu nog maar 2,5 weken over.. Aanstaande vrijdag vertrek ik samen met een andere vrijwilligster naar Zanzibar voor een weekje! We vertrekken vrijdag om 6:00 uur 's ochtends met de bus naar Dar Es Salaam (dat duurt zo'n 9,5 uur) daar moeten we een nachtje overnachten, om zaterdagochtend de boot te pakken naar Zanzibar! Ik heb er heel veel zin in! Even lekker chillen, het leven vieren!! Ik zou aanvankelijk alleen gaan, maar hier in huis zit een andere vrijwilligster die ook naar Zanzibar zou gaan, dus toen zeiden we op een gegeven moment waarom gaan we niet gezellig met z'n tweeën! Ik moet zeggen dat het me ook wel veel leuker lijkt met z'n tweeën! Na Zanzibar kom ik op zondag de 19e weer terug in Arusha en dan werk ik nog mijn laatste weekje en dan zit het er alweer op! Ja, ik weet niet hoe het voor jullie voelt, maar jongens ik ben dan alweer gewoon bijna thuis! Dan zijn de 4 maandjes alweer voorbij.. Ongelooflijk, maar waar;)

Ik zal jullie de volgende keer op de hoogte brengen van mijn vakantie op Zanzibar!
Liefs Monique

Reacties

Reacties

Dianne

Ha levensgenieter????. Wat leuk om weer je avonturen te lezen. Nog veel plezier daar en dan lekker chille met die billen op de witte stranden. En dan zien we je weer :). Heel veel liefs. Xxx

Piet en Nelly

Monique wat geweldig allemaal je kunt er een boek over schrijven zoveel beleef je daar wel, heel veel leuke dingen en minder leuk ,je ziet daar de werkelijkheid. maar geniet zoveel als je kunt en nu weer naar het volgende project, weer spannend voor je kei mooi wat gaat het allemaal vlug. vele groeten uit Mill

Helen

Heerlijk om je uitgebreide verhalen te lezen! Lijkt me wel heel moeilijk en frustrerend om van dichtbij mee te maken dat leerlingen geslagen en kinderen verwaarloosd worden. Maar je kunt denk ik niet anders dan je er overheen zetten: knap dat je dat gedaan hebt.

Oh trouwens: ik kan maar enkele foto's zien van de foto's die je hebt geplaatst. Maar geen idee of dat aan mijn klapjap ligt of dat ze er niet goed op zijn gekomen.

Genietse nog van de laatste paar weekjes en alvast heel veel plezier op Zanzibar! Wat gaaf dat je gezelschap zult hebben daar. Liefs uit Zweden!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active